Wessanen is bezig met een ingewikkeld herstructureringsproces en voert alle veranderingen ,,tot op de millimeter uit”. Dat zei topman Piet Hein Merckens donderdag tegen AFN. Hij gaf een toelichting op de cijfers die Wessanen voorbeurs bekend had gemaakt.
De voedingsmiddelenproducent zag de winst en omzet dalen, vooral als gevolg van slechte resultaten van de Amerikaanse drankendivisie ABC. Daarover gaf de onderneming eerder deze maand al een waarschuwing. Merckens toonde zich echter optimistisch over de resultaten van de kernactiviteiten van het bedrijf. Volgens hem presteren zowel de onderdelen Grocery, dat natuurproducten levert aan supermarkten in Europa, als HFS, waaronder natuurwinkels vallen, heel goed. De takken groeien in alle landen ondanks de moeizame economische omstandigheden in Europa. De consument blijft gefocust op gezonde producten, vindt de bestuurder.
Grocery boekte in het tweede kwartaal een omzetstijging van 2 procent tot 73,1 miljoen euro en liet de winst stijgen. Bij HFS steeg de omzet in het afgelopen kwartaal met 4 procent tot 54,1 miljoen euro, waarbij ook de winstgevendheid werd hersteld.
Izico
Ook Izico, het nieuwe samengevoegde bedrijf dat diepvriessnacks maakt, doet het volgens Merckens goed. Izico wordt op den duur een ,,interessante partner voor consolidatie”, maar de topman gaf geen termijn voor een eventuele verkoop. Hij zei ,,eerst zicht te willen hebben op 2014, 2015 en 2016”.
Om de resultaten van ABC te verbeteren neemt Wessanen tal van maatregelen. De productie in de fabriek in Pittsburgh wordt efficiënter gemaakt, de kosten worden teruggebracht en en er worden aanpassingen gedaan aan de houdbaarheid van de drankjes. Aan hernieuwde verkoop van ABC, dat eerder in de etalage werd gezet maar niet voor het gewenste bedrag kon worden verkocht, denkt Merckens nog niet. ,,Eerst moeten we er voor zorgen dat je in 2014 een winstgevend bedrijf laat zien.''
Verlies
Voor heel 2013 verwacht de onderneming nog een operationeel verlies bij ABC van 5 tot 10 miljoen dollar. Merckens zegt nu geen spijt te hebben ABC niet eerder voor een lager bedrag van de hand te hebben gedaan. ,,Het was toen moeilijk en het zal in de toekomst ook moeilijk zijn.''
De omzet van het gehele concern over de afgelopen 3 maanden kwam uit op 187,3 miljoen euro, bijna 7 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Het operationeel resultaat (ebit) bedroeg 3,5 miljoen euro, tegen 5,9 miljoen euro in 2012 terwijl onder de streep een verlies overbleef van 1,2 miljoen euro. Merckens liet weten dat twee derde van de besparingen die door de herstructurering voor dit jaar werden voorzien, in de tweede helft van het jaar zullen vallen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl